تدوین فیلم چیست؟

تدوین فیلم چیست؟

🔷 تدوین فیلم به چه معناست؟!!

🔹 در مطلبی با عنوان ادیوس چیست در این وبلاگ توضیح دادیم که ادیوس یک نرم افزار برای تدوین فیلم و ویدئو هاست که برای سیستم عامل ویندوز عرضه شده است و درواقع ادیوس نرم افزاری برای تدوین فیلم هاست اما شاید این سوال مطرح شود که تدوین فیلم به چه معناست و کلا با نرم افزار ادیوس چه کار می توان کرد؟ در این پست قصد داریم کمی توضیح بدم که کلا تدوین کردن فیلم چیه و به چه معناست!

 

🔹 به عبارت خیلی ساده تدوین یعنی پشت سرهم قرار دادن چند تا ویدئو یا تصاویر! (به این کار مونتاژ نیز می گویند) فرض کنید از یک محل تصویر برداری کردید چند تا تکه فیلم با نما های مختلف از آن محل گرفته اید و این ویدئو ها را پشت سر هم قرار می دهید و مثلا یک تکه از آن فیلم ها را که فردی ناخواسته وارد فیلم شد یا مثلا دوربین لرزید را با بریدن و یا کات کردن آن را از فیلم حذف کردید، در واقع شما آن ویدئو را تدوین کرده اید فرقی هم نمی کند که شما این کار را با کامپیوتر و مثلا نرم افزار ادیوس انجام داده اید و یا با اپلیکیشنی در گوشی موبایل و یا حتی با قیچی و چست تصاویر نوار های ویدئویی را تغییر دادید، کما اینکه در قدیم هم به همین شکل فیلم های سینمایی تدوین می شد. یعنی با قیچی و دستگاه های هایی شبیه به چرخ خیاطی…

البته مونتاژ با با تدوین متفاوت است و در اصطلاح مونتاژ صرفاً به چسباندن قطعات یک فیلم در کنار هم گفته می‌شود ولی تدوین هنری‌تر بوده و شامل اصول زیبایی‌شناسی برای کنار هم قراردادن پلان‌ها می‌باشد.

 

 

🔹 تدوین، برش از یک نما به نمای دیگر می باشد.

برش یا کات از نمایی به نمای دیگر یا از پلانی به پلان دیگر به سه روش dissolve (میکس و ترکیب تدریجی) ، Fade (محو تدریجی به صفحه ی سیاه) و کات یا برش انجام می شود. 

 

🔹 برش یا کات (cut): اگر بعد از این نما بلافاصله نمای بعدی پخش بشه را کات می گوییم. در کات بیننده متوجه تعویض نما نمی شود البته در صورتی که کات به درستی انجام شود و نرم باشد و در dissolve و فید بیننده متوجه تغییر نما خواهد شد.

 

🔹 دیزالو (dissolve): چسباندن دو نما به هم بطوری که تصویر اول تو تصویر دوم محو بشود و بصورت تدریجی ازاین نما به اون نما منتقل شویم.

 

🔹 فِید (fade):  فید محو تدریجی و رفتن به صفحه ی سیاه می باشد (حتما توی فیلم ها دیدید که تصویر سیاه می شود و بعد نمای بعدی یا سکانس بعدی نمایش پیدا می کند) یکی از استفاده های فید موقعی است که می خواهیم گذر زمان را نشان دهیم. به عمل رفتن تصویر به صفحه ی سیاه (پرده ی سیاه) fade out  و  از صفحه ی سیاه به فیلم یا تصویر را fade in می گویند. در فید اوت تصویر به ارومی سیاهی می رود و سپس با فید این به آرامی از سیاهی به تصویر و یا فیلم برمی گردیم.

 

تمامی فیلم های سینمایی حتی بهترین و پر فروش ترین آن ها بدون تدوین و بدون وجود تدوینگر ها اصلا قابل مشاهده نیستند! تدوین گر کارگردان دوم فیلم هستش که قدرت و تاثیر گذاری بیشتری روی فیلم داره و کار اصلی و مهمی رو روی فیلم انجام می ده و اشکالات کارگردانی فیلم رو میگیره و دوباره فیلم رو گارگردانی می کنه اما هیچ وقت کارش دیده نخواهد شد و هرچقدر بیننده کمتر متوجه کار تدوینگر شود در واقع تدوینگر کارش رو بهتر انجام داده پس می رسیم به جمله معروف ادیوسی ها "تدوین خوب تدوینی هستش که بیننده فیلم متوجه اینکه این فیلم تدوین شده است نشود!"

در این پست سعی کردم کمی توضیح بدم که اصلا تدوین کردن چیه و چرا بهش نیاز داریم امیدوارم که براتون مفید واقع باشه...

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ادیوسی ها

تدوین خوب تدوینی هستش که بیننده فیلم متوجه اینکه این فیلم تدوین شده است نشود!

وبلاگ ادیوسی ها، راهنمای تدوین گران و کاربران نرم افزار ادیوس در ایران می باشد.

ادیوسی ها، مرجع کامل آموزش فارسی و رایگان نرم افزار ادیوس (EDIUS) و آموزش تدوین فیلم و فیلمسازی و…

آخرین مطلب
پیوندها
بایگانی