ادیوس چیست؟!

ادیوس چیست؟!

در این مطلب آموزشی وبلاگ ادیوسی ها می خواهیم به معرفی نرم افزار ادیوس بپردازیم. نرم افزاری که باعث بوجود آمدن وبلاگ ادیوسی ها شده است!

ادیوس چیست؟ (معرفی نرم افزار ادیوس)


ادیوس یک نرم افزار برای تدوین فیلم و ویدئو هاست که برای سیستم عامل ویندوز عرضه شده است. ادیوس در ابتدا توسط شرکت ژاپنی Canopus تولید و توسعه یافت که بعد ها توسط شرکت Grass Valley خریداری شد و از نسخه Edius 4.0 به بعد توسط شرکت Grass Valley عرضه شد و الان که بنده در حال نوشتن این متن می باشم نسخه Edius 9 نیز منتشر شده است.
ادیوس یک نرم افزار تدوین غیرخطی یا non-linear editor (NLE) است. منظور از تدوین غیرخطی این است که در زمان تدوین برنامه (فیلم)، در هر مرحله از تدوین مجبور نیستم تابع زمان واقعی برنامه باشیم و محدود به همان سرعت اصلی، تصاویر و صداها را کم یا زیاد کنیم! یعنی اگر قرار باشید در دقیقه بیستم فیلمی یک موسیقی اضافه کنیم نیازی نیست صبر کنیم تا فیلم بخش شود و به دقیقه بیستم برسیم و بعد موسیقی را قرار دهیم و دوباره تا پایان موسیقی صبر کنیم! بطور کلی تمامی نرم افزار های تدوین کامپیوتری که امروزه همه آن ها را می شناسیم و استفاده می کنیم مانند پریمیر یا ادیوس و یا... تدوین غیرخطی هستند، و در مقابل، بعنوان مثال بخش زنده تلوزیون و یا رادیو (برنامه های زنده و یا بخش های خبری تلوزیون) تدوین خطی می باشد.


ادیوس از قدرتمندترین نرم افزارهای تدوین غیر خطی می باشد. نرم افزاری مستقل و فارغ از محدودیت های مرسوم سیستم های تدوین غیرخطی. این برنامه Work flow یکپارچه ای را فراهم می کند که قابلیت پذیرش انواع فرمت های ویدئو را دارد و امکان ویرایش هم زمان تمام فرمت ها را با هم و نیز ویرایش فرمت های SD ,HD را بصورت هم زمان داراست.
 

تا اینجا گفتیم که ادیوس نرم افزاری ویندوزی برای تدوین فیلم هاست اما شاید این سوال مطرح شود که تدوین فیلم به چه معناست! اگر نمی دانید تدوین فیلم کلا به چه معناست پست قبلی وبلاگ با عنوان تدوین فیلم چیست را مشاهده کنید.

 

ویژگی های نرم افزار ادیوس


ادیوس نرم افزاری برای تدوین فیلم های شماست که با اکثر فرمت های رایج امروزی کار می کند و می تواند بصورت سه بعدی 3D تدوین کند و با خود مجموعه ی عظیمی از ابزارها، افکت ها و پلاگین ها را به همراه دارد.


ادیوس بسیار سبک و پر سرعت اما با امکانات و قابلیت های زیاد است که حتی با سیستم های کامپیوتری ضعیف نیز به خوبی کار می کند.


کاربر پسند بودن محیط ادیوس و قابل تغییر بودن اون هم از شاخصه های مثبت این نرم افزار است و تیره بودن رنگ رابط کاربری آن باعث می شود چشم زود خسته نشود.


از  برترین ویژگی های نرم افزار ادیوس نسبت به سایر نرم افزار های تدوین فیلم، عدم نیاز به رندر کردن پروژه در هنگام کار با آن است که این خود باعث سبک بودن و سرعت بالا در هنگام کار با نرم افزار می شود و فقط در هنگام خروجی گرفتن این کار را انجام می دهید و البته زمان خروجی گرفتن کمی بالاتر است.


ادیوس دارای حدود 900 ترانزیشن است که در دسته های مختلف تقسیم شده است.


در ادیوس می توان همزمان با پخش فیلم و پروژه، ادیت های خود را روی پروژه اعمال کرد مثلا در هنگام پخش می توان به هرقسمت از فیلم که رسیدیم با زدن کلید c همزمان با بخش فیلم همان تکه را کات یا برش کرد که این باعث راحت تر شدن و روان تر شدن کار تدوین فیلم برای تدوین گر می شود. دوستانی که با پریمیر کار میکنند می دانند چنین چیزی در پریمیر امکان ندارد و وقتی در حال دیدن پروژه هستند هیچ کار دیگه ای غیر از دیدن نمی تون کرد!


رابط کاربری ادیوس بسیار ساده و عالیست…! یعنی حتی افرادی که هیچ چیزی از تدوین نمی دانند با یه خورده ور رفتن یا کار کردن به راحتی می توانند فیلم هایشان را تدوین کنند و این بخاطر وجود رابط کاربر گرافیکی GUI خوب ادیوس است که در عین سادگی و راحتی بسیار با کلاس و حرفه ای است.


حجم نرم افزار ادیوس نسبت به نرم افزار های مشابه تدوین فیلم بسیار پایین است و این نرم افزار بسیار سبک است.


فیلترها و افکتها و ترانزیشنها در ادیوس نسبت به نرم افزار پریمیر کم تر هستند. البته بعضی ها معتقدند هر کدام از فیلتر های ادیوس به اندازه ۱۰ فیلتر پریمیر کارایی دارند.


ادیوس سرعت بسیار بالاتری نسبت به نرم افزار پریمیر دارد و درواقع ادیوس نیاز به یه سیستم خیلی قدرتمندی ندارد.
 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ادیوسی ها

تدوین خوب تدوینی هستش که بیننده فیلم متوجه اینکه این فیلم تدوین شده است نشود!

وبلاگ ادیوسی ها، راهنمای تدوین گران و کاربران نرم افزار ادیوس در ایران می باشد.

ادیوسی ها، مرجع کامل آموزش فارسی و رایگان نرم افزار ادیوس (EDIUS) و آموزش تدوین فیلم و فیلمسازی و…

آخرین مطلب
پیوندها
بایگانی